Paid ads-guide: SÄ fÄr du klick (utan att brÀnna hela budgeten)

Hej!

LÄt oss prata om nÄgot som mÄnga frilansare tror Àr "för stort", "för dyrt" eller "för krÄngligt":

📱 Paid ads. Annonser. Marknadsföring du betalar för.

Men vet du vad? RÀtt gjort kan det vara en av de bÀsta investeringarna du gör i ditt frilansande.

(Och nej, du behöver inte ha en marknadsavdelning. Eller en glassig kampanjbudget. Jag lovar dig!)

HĂ€r kommer en grundlĂ€ggande guide med tips som gör att du syns, klickas pĂ„ – och bokas.

Vad Àr paid ads egentligen?

Paid ads = annonser du betalar för, som visas för en specifik mÄlgrupp. Du kan ofta sjÀlv styra:

  • Vem som ser den

  • Var de ser den

  • Hur mycket du vill betala per dag eller klick

Exempel du kan annonsera om:

  • En tjĂ€nst (copywriting, UX-design, bröllopsfotografering...)

  • Din hemsida/portfolio

  • Ett inlĂ€gg eller nyhetsbrev

  • Ett gratiserbjudande för att bygga relation

Var kan du annonsera?

HÀr Àr nÄgra go-to-plattformar för frilansare:

  • Meta (Facebook & Instagram)
    ✔ Bra om du jobbar visuellt (t.ex. design, foto, sociala medier)
    ✔ Billigare klick, bra mĂ„lgruppsstyrning

  • LinkedIn
    ✔ Grymt för B2B-frilansare (coacher, copy, konsulter)
    ✔ Lite dyrare – men ofta rĂ€tt mĂ„lgrupp

  • Google
    ✔ Passar om du har en tydlig tjĂ€nst folk söker aktivt efter
    ✔ KrĂ€ver lite mer kunskap – men hög köpfĂ€rdighet

  • TikTok
    ✔ För dig med video-skills eller yngre mĂ„lgrupp
    ✔ Krav pĂ„ kreativitet – men stor potential

SÄ skapar du en annons folk faktiskt klickar pÄ

  1. FÄnga uppmÀrksamheten snabbt
    Bild/video + text mĂ„ste sticka ut direkt. TĂ€nk: “Vad skulle fĂ„ mig att stanna i flödet?”

  2. Prata direkt till problemet
    "Har du svÄrt att hinna med sociala medier?" funkar bÀttre Àn "Jag erbjuder contentpaket för Q2".

  3. Ha ETT tydligt mÄl och CTA (Call to Action)
    Vill du att folk bokar ett möte? Laddar ner nÄt? Följer dig? Tydlighet vinner.

  4. HÄll det kort & lÀttlÀst
    Folk skummar. AnvÀnd korta meningar. Radbrytningar. Emojis (om det passar ditt varumÀrke).

✹ TIPS innan du sĂ€tter igĂ„ng:

  • Testa smĂ„tt först – du kan komma lĂ„ngt med 30–50 kr/dag i början

  • A/B-testa – prova tvĂ„ olika bilder eller budskap och se vad som funkar bĂ€st

  • Följ upp! – skicka trafik till en bra landningssida (inte bara startsidan)

  • HĂ„ll koll pĂ„ siffrorna – klickfrekvens, konvertering, kostnad per resultat

Och glöm inte – en bra annons handlar inte om att “sĂ€lja in sig” hĂ„rt, utan om att hjĂ€lpa rĂ€tt person hitta dig nĂ€r de faktiskt behöver dig.


Med klickvÀnliga hÀlsningar,

Per Hedelin

Co-Founder pÄ Worknode

NĂ€sta
NĂ€sta

5 TED Talks som gör dig till en skarpare frilansare