Paid ads-guide: SÄ fÄr du klick (utan att brÀnna hela budgeten)
Hej!
LÄt oss prata om nÄgot som mÄnga frilansare tror Àr "för stort", "för dyrt" eller "för krÄngligt":
đą Paid ads. Annonser. Marknadsföring du betalar för.
Men vet du vad? RÀtt gjort kan det vara en av de bÀsta investeringarna du gör i ditt frilansande.
(Och nej, du behöver inte ha en marknadsavdelning. Eller en glassig kampanjbudget. Jag lovar dig!)
HĂ€r kommer en grundlĂ€ggande guide med tips som gör att du syns, klickas pĂ„ â och bokas.
Vad Àr paid ads egentligen?
Paid ads = annonser du betalar för, som visas för en specifik mÄlgrupp. Du kan ofta sjÀlv styra:
Vem som ser den
Var de ser den
Hur mycket du vill betala per dag eller klick
Exempel du kan annonsera om:
En tjÀnst (copywriting, UX-design, bröllopsfotografering...)
Din hemsida/portfolio
Ett inlÀgg eller nyhetsbrev
Ett gratiserbjudande för att bygga relation
Var kan du annonsera?
HÀr Àr nÄgra go-to-plattformar för frilansare:
Meta (Facebook & Instagram)
âïž Bra om du jobbar visuellt (t.ex. design, foto, sociala medier)
âïž Billigare klick, bra mĂ„lgruppsstyrningLinkedIn
âïž Grymt för B2B-frilansare (coacher, copy, konsulter)
âïž Lite dyrare â men ofta rĂ€tt mĂ„lgruppGoogle
âïž Passar om du har en tydlig tjĂ€nst folk söker aktivt efter
âïž KrĂ€ver lite mer kunskap â men hög köpfĂ€rdighetTikTok
âïž För dig med video-skills eller yngre mĂ„lgrupp
âïž Krav pĂ„ kreativitet â men stor potential
SÄ skapar du en annons folk faktiskt klickar pÄ
FÄnga uppmÀrksamheten snabbt
Bild/video + text mĂ„ste sticka ut direkt. TĂ€nk: âVad skulle fĂ„ mig att stanna i flödet?âPrata direkt till problemet
"Har du svÄrt att hinna med sociala medier?" funkar bÀttre Àn "Jag erbjuder contentpaket för Q2".Ha ETT tydligt mÄl och CTA (Call to Action)
Vill du att folk bokar ett möte? Laddar ner nÄt? Följer dig? Tydlighet vinner.HÄll det kort & lÀttlÀst
Folk skummar. AnvÀnd korta meningar. Radbrytningar. Emojis (om det passar ditt varumÀrke).
⚠TIPS innan du sÀtter igÄng:
Testa smĂ„tt först â du kan komma lĂ„ngt med 30â50 kr/dag i början
A/B-testa â prova tvĂ„ olika bilder eller budskap och se vad som funkar bĂ€st
Följ upp! â skicka trafik till en bra landningssida (inte bara startsidan)
HĂ„ll koll pĂ„ siffrorna â klickfrekvens, konvertering, kostnad per resultat
Och glöm inte â en bra annons handlar inte om att âsĂ€lja in sigâ hĂ„rt, utan om att hjĂ€lpa rĂ€tt person hitta dig nĂ€r de faktiskt behöver dig.
Med klickvÀnliga hÀlsningar,
Per Hedelin
Co-Founder pÄ Worknode