Påminnelser, Inkasso och tvister

Om din kund inte betalar din faktura i tid kommer vi att påminna din kund för att du ska få betalt.

  • 2 dagar efter förfallodatum så skickar vi ut en notis till din kund för att berätta att vi saknar betalningen.

  • 7 Dagar efter förfallodatumet skickar vi ut en påminnelse faktura med på minnelse avgift och dröjsmålsränta.

  • 15 Dagar efter förfallodatumet skickar vi ut ett inkassokrav på din faktura.

  • 35 Dagar efter förfallodatumet kommer du få möjligheten att ta din faktura vidare till kronofogden för indrivning.

För fakturor som skickas utanför Sverige eller i annan valuta än sek så kan vi tyvärr aldrig skicka inkassokrav eller driva in din faktura.

För att läsa mer om indrivning och inkasso klicka här

Våra inkassokrav går ut genom vår partner Fortnox och är alltid utan kostnad för dig som kund hos Worknode.

Om en tvist skulle uppstå mellan leverantör och uppdragsgivare kommer Worknode att titta på bägge sidors redogörelse och därefter försöka medla och hitta en bra lösning för bägge parter. Om inte en lösning kan nås kommer en rättslig process behöva inledas och Worknode ger då instruktioner om hur parterna bör gå vidare.

Vi eventuella tvister ska ett mail skickas till support@worknode.se med en redogörelse av vad som skett. Om en betalning inte skett innan utsatt tid skickas automatiskt en betalningspåminnelse ut, därefter inkassokrav och sedan ett final notice brev. Inkasso är ingenting som ni som fakturerande kund ska behöva jobba med.