Psykologin bakom prissättning
Hej!
Känns det obekvämt att sätta ett högt pris? Du är inte ensam.
Många frilansare brottas med känslan att de “lurar” någon när de sätter en prislapp på sin tid, kompetens och erfarenhet.
Men faktum är: Prissättning handlar inte bara om siffror – det handlar om självkänsla, positionering och psykologin bakom värde.
Låt oss gå igenom 3 psykologiska principer:
Ankareffekten (Anchoring Effect)
Vi människor jämför allt. Om din första kontakt med en potentiell kund är ett pris på 25 000 kr, så kommer även 18 000 kännas “rimligt” i jämförelse. Sätt ditt ankare (pris) medvetet – och sätt det högt.
Självbild (Impostor Syndrome)
Fråga dig själv: "Sätter jag det här priset för att det är vad jag är värd – eller för att jag är rädd att bli nekad?"
Kom ihåg: Du är inte dyr – du är tydlig.
Högt pris = Hög förväntan = Hög respekt
Låga priser signalerar “budgetlösning”. Höga priser signalerar expertis.
Våga stå för kvalitet. Många kunder vill inte ha det billigaste – de vill ha det bästa.
Testa detta idag:
Gör en lista över alla resultat du levererat för tidigare kunder (inte bara timmar, utan värde).
Ta fram tre prispaket: "Bas, Mellan, Premium". Många väljer mellan-alternativet (psykologitrick!).
Sätt ett "nej-pris", det vill säga ett pris du inte går under. Ditt nej är också en affärsstrategi.
Sista peppen: Du är inte ett budgetalternativ. Du är lösningen på ett problem.
Allt väl!
Per Hedelin
Co-Founder på Worknode